maanantai 7. lokakuuta 2013

Sakset on mun ase!

Meil oli tänään yhen oppitunnin pitunen ohjeistus "miten toimia kouluampumis-tilanteessa". Oli oikeest hyödyllinen, koska en mä tiiä, miten oikeesti kuuluu toimii. Eka vaihtoehto on PAKENE. Ennen ohjeis on ollu et pitää pysytellä huonees ja sulkee ovet, mut on todettu et oikeesti parempi on yrittää paeta, koska kouluampujat ei oo ammattilaisii, joten on todennäkösempää selvitä jos liikkuu, ku et jos kyhjöttää nurkassa, mut saattaa kuitenkin olal tilanne, et esim. ampuja on just sun käytävässä, joten et pysty pakenemaan, joten seuraava vaihtoehto on lukittaudu huoneeseen ja estä kulku siihen huoneeseen. 

Tänään harjoteltiin erityisesti tota lukittautumista ja miejän piti pimeessä kasat pöytiä ja tuoleja kaikkien ovien eteen ja sit mennä seinän viereen kyykkyyn ja ettii joku ase itelle. Tyyliin juoapullo, koulukirja, tuoli, mitätahansa millä voi heiittää sitä ampujaa jos se tulee, koska se seuraava vaihe on TAISTELE! Me ei tietenkään saatu heittää meijän aseita, mut harjoteltiin inpiroimista. Mun lähel oli just sopivasti saksilaatikko, joten olin aika ylpee mun aseest. Saatiin lopettaa se nurkas kyhjöttäminen vast ku poliisi oli käyny tsekkaamas meijän luokan et ollaan toimittu oikein. Must se oli hiukan huvittavaa, mut tosi hyödyllistä.

Mun mielest Suomessakin pitäis ainaki kertoo miten kouluampumis tilanteis toimitaan, koska sit on todennäkösempää säästää ihmishenkii, koska ei mul oo käyny mieles toi et täytyy ruveta heittää tavaroita hullunlailla, jos se ampuja tulee luokkaan. Vaiks se nyt tuntuukin ihan loogiselt, mut ei vaan oo käyny mieles. Meil näytettiin kans hieno opetusvideo, miten toimia julkisella piakalla ampumistilanteessa.

1 kommentti:

  1. Mä katsoin kanssa ton videon. Oon aina ihmetelly sitä, että meidän koulussa luokkien seinät käytäville päin on lasia! Väkisin sitä joskus miettii, kun noita kouluampumisia on täällä Suomessakin ollut, että aika suojattomia ovat oppilaat, jos joku tuollainen hirveä tilanne sattuisi... Tää oli kyllä hyvä opetusvideo, eipä tosiaan ole tullut mieleen, että tavaroiden heittely voi olla tollaisessa tilanteessa ihan toimiva vaihtoehto. Turvallisia koulupäiviä sinne :-) T. Maaki

    VastaaPoista